Terug naar Argentinie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu Terug naar Argentinie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Terug naar Argentinie

Door: Rina en Cor

13 December 2012 | Argentinië, El Calafate

11 december 2012
Ons was gezegd dat de bus naar El Calafate om 11.00 uur zou vertrekken en dat we 20 minuten voor die tijd aanwezig moesten zijn op het busstation. We hadden tijd genoeg om nog wat boodschappen te doen en te ontbijten. Op naar de supermarkt waar we brood, beleg en drinken haalden. Daar stonden na de kassa's twee tafeltjes met stoeltjes en we besloten daar maar ons ontbijt te nuttigen. De bewaking zei ons vriendelijk goedemorgen en Cor haalde thee en koffie bij koffiestand. Daarna naar het busstation om daar op tijd te zijn. Helaas vertrok de bus niet om 11.00 uur maar om 12.00 uur wat aanvankelijk ook op het bord stond. Maar met een e-reader kom je de tijd wel door. Het is hier trouwens de gewoonte dat je een genummerde plaats hebt in de bus. Als eerste gingen we weer de route naar Torres del Paine op. Achter wat koffie- en souvenierwinkels lag de grensovergang naar Argentinie. Ofwel de grens Chili uit. Nadat iedereen uit de bus zijn of haar pas had laten zien, wat ca. 40 minuten duurde, konden we door het hek wat met een kettingslot aan elkaar was gebonden. Na een aantal kilometers niemandsland kwamen we bij de Argentijnse grens. Daar moest iedereen de bus weer uit en zijn ingevulde papiertje met paspoort aan de douane laten zien. Weer 40 minuten later kunnen we door net eenzelfde hek als waardoor we uit Chili waren gekomen. Daarna volgde uren van rijden door de Argentijnse steppen. Om 17.45 uur kwamen dan eindelijk aan op het busstation in El Calafate waar we al heel snel een uitstekende hostel gevonden hadden, Los Dos Pinos. Iedere dag wordt ons bed verschoond, wordt alles schoon gemaakt en krijgen we schone handdoeken, De hoofdstraat is op 300 meter lopen met veel restaurantjes, kroegjes en outdoor winkels. Meteen bij aankomst de excursie naar Perito Moreno, een van de drie grootste gletsjers ter wereld die nog groeit, geregeld. De gletsjer is 5 km. breed, 30 km lang en gem. 74 meter hoog. Weer om 6.00 uur op omdat we om 7.30 uur worden opgehaald met een bus. Het is maar een uurtje rijden en zien de gletsjer al liggen. Eerst stoppen we bij de bootjes zodat iedereen die eerst met de boot mee wil daar wordt afgezet. Met de anderen rijdt de bus door naar het startpunt waar vandaan je naar de gletsjer kan lopen. Via een mooi aangelegd wandelpad kun je op verschillende plekken naar de gletsjer kijken. Dat hebben we gedaan en regelmatig hoorde je geluiden alsof er geschoten werd en daarna het donderde als bij onweer. Dat kwam omdat er regelmatig ijs van de gletsjer afbrak en met een gedonder in het water viel. Dit wat een geweldige ervaring en een prachtig gezicht.

Inmiddels hebben we een plekje in de bus gereserveerd om naar Los Antiguos te gaan. Vandaar gaan we naar Chile Chico in Chili waar een plekje voor ons is gereserveerd in de bus naar Puerto Guadal waar we een lodge hebben gereserveerd voor 5 nachten en waar we ook een aantal excursies gaan doen.

• 14 December 2012 - 10:15

Tonnie:

Hoi globetrotters,

Mooi, Mooier, Mooist. Leuke en ontspannen reis tot zover lees ik. Genieten!!