Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: Rina en Cor

25 December 2012 | Peru, Cuzco

25 december 2012, eerste Kerstdag, feliz navidad.

Na nog een paar koppen thee zijn we vast op zoek gegaan naar de gate. Door de poortjes heen moest Cor natuurlijk steeds weer iets anders in de bakjes leggen met als gevolg dat hij zijn portomonee waar al een aantal Peruaanse Solves in zaten, is vergeten uit een van die bakjes te halen nadat hij met een detector was betast. Schade ca. 80 euro, jammer maar er zaten geen pasjes e.d. in, dus daar komen we ook wel overheen. De vlucht naar Cusco duurd 1,5 uur en omdat we nog niet geslapen hadden wilde ik mijn ogen wel eens sluiten. Maar dan komen ze met wat te drinken en een doosje vieze koekjes. Vlak bij Cusco staken de toppen van de Andes boven de wolken uit en lagen vol met sneeuw. Jammer dat mijn camera in mijn rugtas zat en al in het bagagehok lag. Omdat je de veiligheidsgordel al om moest doen kon ik hem ook niet meer pakken.

Om 7.15 uur waren we in Cusco en nu zoeken naar een hotel of iets. Nadat we de koffers hadden opgepikt liepen we richting uitgang en daar was een loketje van een toeristen bureau. Daar hebben we informatie gevraagd en meteen het een en ander laten regelen. Zo had deze dame geregeld dat we een hotel hadden voor in ieder geval 1 nacht. Dat we diezelfde middag om 14.00 uur nog een city tour gingen maken, dat we de volgende dag, vandaag dus eerste kerstdag, een toer door de secret valley gingen doen, dan met de trein naar Machu Picchu en daar weer in een hotel gaan om de volgende dag Machu Picchu te bezoeken waarna we weer met de bus terug gaan naar Cusco en daar weer 1 nacht in ons hotel verblijven.

De taxi van het toeristen bureau heeft ons naar het hotel gebracht waar we meteen onze spullen neer konden zetten. Het was inmiddels 9.30 uur geworden. Op het stadsplein was het een drukte van jewelste. Dat konden we vanaf onze kamer zien. Er was al verteld dat daar veel mensen zouden zijn om nog wat inkopen voor de kerst te doen. Dus eerst maar even naar het plein, we waren nu toch nog wakker. De straat naar beneden was stijl net als heel veel straten in Cusco. Op het plein aangekomen bleek dat het volgebouwd was met kraampjes met de spullen die elke Peruaan in het buitenland ook verkoopt. De gekleurde sjaals, truien, mutsen, handschoenen en nog andere prularia die je voor geen prijs mee naar huis wilt nemen. Ook liepen daar vrouwen en meisjes in klederdracht met een lammetje in hun armen of een jong hondje en anderen liepen weer met lama's. Ze vragen dan of je een foto wilt maken en vragen daar dan natuurlijk geld voor. Al deze in klederdracht geklede mensen zien er zeer smoezelig en groezelig uit alsof ze al weken zich niet hebben gewassen.

Na een uurtje gelopen en foto's gemaakt te hebben wilde ik wel wat eten. Cor niet hij had geen honger. Met een omelet in mijn maag, waar ze hier patat bij doen, zijn we terug gegaan naar het hotel om nog precies 1 uur te rusten voordat we opgehaald werden voor onze city tour. Toen we daar van terug kwamen om 18.30 uur, we hebben ons door de bus voor het hotel laten afzetten omdat ik op de heenweg zag dat we erlangs kwamen, hebben we wat spulletjes uitgepakt. Gaan we nu wel of gaan we nu niets meer eten. Beiden hadden we het koud van vermoeidheid en geen honger. Dan maar meteen naar bed en we lagen er om 19.45 uur in. De city tour ging langs verschillende gedeeltes die er nog over zijn van de Inca's. Het laatste waar we waren lag op 3800 meter. Achteraf blijk ik er toch niet zo goed tegen te kunnen want ik kreeg later hoofdpijn wat ik de hele nacht heb gehouden. We gaan dus niet de treinreis maken naar Puno en weten nog niet of we dat met de bus gaan doen of meteen maar naar Arequipa. Jullie horen nog.

Vanmorgen toch weer bijtijds op, 7.30 uur, want om 9.00 uur werden we weer opgehaald om de trip richting Machu Picchu te maken. De koffers konden we in het hotel laten staan maar dat betekende wel dat we voor deze ene nacht de nodige spulletjes mee moesten nemen. Dat is altijd meer sjouwen dan je lief is. Bij onze laatste bezienswaardigheid hebben we afscheid genomen van de reisleider omdat we vanaf hier, in Ollantaytambo, met de trein verder gaan naar Machu Picchu waar we een hotel hebben.

In geen velde of wegen was er een trein te bekennen dus eerst maar op zoek naar het station. Weer een straat 1 km naar beneden lopen en als we wat willen drinken dan ook weer omhoog. Gelukkig hebben ze hier bij het station een aantal gelegenheden dus maar eens kijken of we dicht bij het station wat kunnen drinken. De eerste gelegenheid waar we het gingen vragen had geen mogelijkheid, de tweede, een hotel, wel. En daar zitten we nu de 5 uur vol te maken die we moeten wachten tot onze trein gaat. Jammer genoeg is het dan al donker en kunnen we niets van de omgeving zien. Dat moet volgende keer

We zitten nu in een hotel in heerlijke stoelen met een biertje en een wijntje. Bij de excursie was een lunch inbegrepen, dus honger hebben we nu niet meer. Cor rust lekker uit terwijl ik er voor zorg dat jullie weer wat te lezen hebben.

• 26 December 2012 - 11:54

Nathalie:

Hallo, hallo,

We wensen jullie hele fijne kerstdagen daar in het verre westen! Fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Goed ook dat je luistert naar je lichaam, mam. Ik begin steeds jaloerser te worden op jullie mooie ervaringen en vrije leven! Cors grijns op zijn gezicht spreekt boekdelen!

Ben heel benieuwd naar Machu pichu, dus maak er maar weer een mooi verhaal van!

Dikke kus!

Naat y el resto de la familia