Puerto Guadal, Coyhaigue, Santiago, Lima, Cusco - Reisverslag uit Lima, Peru van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu Puerto Guadal, Coyhaigue, Santiago, Lima, Cusco - Reisverslag uit Lima, Peru van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Puerto Guadal, Coyhaigue, Santiago, Lima, Cusco

Door: Rina en Cor

24 December 2012 | Peru, Lima

24 december 2012
Vrijdag hadden we een dag in de lodge maar eerst moesten we onze reis verder plannen. Het plan was om van Coyhaigue naar Santiago te vliegen en van daar misschien met de bus naar Arica op de grens met Peru. Daar zouden we dan verder kijken hoe we in Cusco zouden komen. Via Sky Airlines konden we een vlucht boeken naar Santiago maar toen we wilden betalen liep dat steeds mis. We hebben van alles geprobeerd en gepuzzeld maar via Sky Airlines werd het niets. Uiteindelijk hebben we een vlucht met LAN geboekt van Coyhaigue naar Santiago, van Santiago naar Lima en van Lima naar Cusco. En deze reis duurt in totaal 19 uur.

Stefan was zo aardig om ons eergisteren op de kruising, in een kuil, van twee steenslagwegen af te zetten waar het vervolg van de reis zou beginnen. Daar zou dan de bus tussen 9.30 en 10.00 uur langskomen die ons dan naar Coyhaigue moest brengen. Het was wel een vereiste dat we daar al om 9.00 zouden staan voor het geval dat de bus eerder was. Natuurlijk was dat niet het geval maar iedereen die met de bus mee moest stond er ook al eerder. Om 9.40 kwam de bus en hebben we maar 40 minuten hoeven wachten. Dat was net uit te houden omdat de wind koud was hoewel de zon scheen. Inmiddels zijn we gewend aan de wegen en wisten we dat het een aantal uren hobbelen zou worden. Onderweg hadden we 2 keer een stop van ca. 20 minuten. De laatste keer in een piep klein dorpje waar de plaatselijke bewoners hun eigen gebreide mutsen en truien te koop aanboden. Op het moment dat iedereen weer de bus in ging werd de handelswaar meteen ingeladen. Vanaf daar hadden we een asfaltweg en dat zat een stuk comfortabeler. De wegen mogen dan slecht zijn maar de natuur is prachtig. Zeker omdat er veel besneeuwde bergen zijn maar ook omdat er bijna overal rijkelijk lupines bloeien langs de kant van de weg.

Om 15.30 uur arriveerden we in Coyhaigue bij het busstation. Bij navraag daar werd ons een hotel gewezen op ongeveer 200 meter afstand. Het was geen luxe hotel maar de bedden en de douche waren goed. In de straat waar het hotel lag was het een drukte van jewelste. Iedereen was inkopen voor de kerst aan het doen. Het is een hele gekke ervaring om hier de aangeklede kerstbomen en kerst versieringen te zien. Het is niet zo uitbundig als bij ons maar zeker in Coyhaique waren de straten aardig versierd.

In het hotel was niets te krijgen, ook geen diner en het ontbijt zou ons op de kamer gebracht worden. Dan maar naar buiten en een tent zoeken waar we wat konden drinken. Eerst nog even de straat en de wandelpromenade doorgelopen. We vonden een restaurantje annex cafe en hebben daar wat gedronken. Toen we naar buiten keken liep daar een Duits stel wat ook bij Stefan een lodge had gehuurd en waar we tijdens het diner al kennis mee hadden gemaakt. Zij kwamen binnen en we hebben onze reiservaringen uitgewisseld. Het was geen restaurant om te blijven eten dus zijn we op zoek gegaan naar een "echt" restaurant en hebben dat gevonden. Na een flink stuk vlees met friet terug naar het hotel.

Vanmorgen, de 23e, zijn we om 11.30 uur opgehaald en met een busje naar het vliegveld van Balmaceda gebracht. Daar konden we inchecken voor alle drie de vluchten. In Santiago hoefden we onze koffers niet op te halen omdat deze direct naar het volgende vliegtuig gingen.

Nu zitten we in Lima en hebben onze koffers weer ingeleverd. Het wachten is nu op de volgende vlucht. Het is hier 2 uur vroeger dan in Chili dus lopen we vergeleken met Nederland 6 uur achter Dat wordt opletten met skypen. We zijn hier om 01.15 uur aangekomen en toen was het hier 11.15 uur. Inmiddels is het half 3, 's-nachts, en kunnen we om 5.25 gaan boarden. De temperatuur is goed hier, 20 graden midden in de nacht. We zijn benieuwd hoe dat om 7.30 uur is als we in Cusco landen.

• 24 December 2012 - 19:16

Nathalie:

De foto's zien er geweldig uit!