Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Rinaencorinzuidamerika - WaarBenJij.nu

Torres del Paine

Door: Rina en Cor

13 December 2012 | Chili, Puerto Natales

8 december 2012
Onze bus vertrekt redelijk op tijd. Het is dan ook zeker 3 uur rijden voordat we in Puerto Natales zijn waarvandaan we de excursies naar het natuurpark Torres del Paine gaan maken. Om 21.30 uur komen we aan op het busstation van Puerto Natales en gaan we op zoek naar een hostel. Gelukkig hadden we in Punta Arenas een hele lijst met hostel/hotels gekregen. Bij aankomst bleek dat er in iedere straat genoeg mogelijkheden waren zodat we bij de eerste de beste gingen vragen. Die was vol maar even verderop konden we het nog proberen. Omdat het al laat was hebben we de volgende maar genomen, Maria Jose. Deze was eigenlijk niet om aan te zien. Douchewand stuk en geen spiegel in de badkamer. In Cuba hadden we betere casa's. Meteen hebben we voor de volgende dag een bus naar het natuurpark geregeld. Om 7.30 uur worden we opgehaald. Dat betekent wel dat we om 6.00 uur op moesten wilden we ook nog we eten voordat we op weg gingen. Het ontbijt was ook al niet veel soeps. Daarna op weg naar Torres del Paine. Dat bleek nog 2 uur rijden en gelukkig hadden we genoeg eten en drinken bij ons. Onderweg zijn we nog gestopt bij een schitterend blauw meer en hebben daar wat foto's gemaakt. Ook zagen we lama's, struisvogels en vandurria's. Wat ook leuk was dat er onderweg een kudde van wel x-honderd schapen de weg over staken. Zij werden bijeengehouden door twee mannen op paarden en zeker 4 honden.

De entree was aardig aan de prijs, 30 euro per persoon en dan kwam er nog 2500 pesos, 4 euro, per persoon bij om met een andere bus 7 km. verderop gebracht te worden. Vandaar kon de wandeling beginnen. De kaart die we hadden meegekregen was niet zo duidelijk dus het duurde ca. een uur voordat we het juiste pad hadden gevonden. De wandeling kon beginnen. Omdat we ook over een stroomversnelling heen moesten waren er hangbruggen overheen gemaakt, bij de een mochten er maar 2 personen tegelijk op en bij de andere 6. Dat wiebelde aardig. Uiteindelijk hebben we de wandeling niet helemaal afgemaakt omdat het begon te regenen. Terug beneden hebben we de bus van 14.30 uur niet meer gehaald dus was het wachten op de bus van 19.30 uur. In het park wat gedronken en gegeten en geluisterd naar Australische jongelui die met een clubje gezellig de dag doornamen. Een van hen vertelde dat er zaterdag zoveel wind had gestaan in het park dat er 2 touringcars waren omgewaaid. Hij had er een foto van gemaakt.
Uiteindelijk waren we om 23.00 uur terug in de hostel waar we meteen weer voor de dag erna een bus reserveerde om nog een keer het park in te gaan. Nu hadden we een excursie van een hele dag met een busje naar Lago Grey, waar de Grey Glacier in uitkomt. Van de Gletsjer hebben we een klein stukje gezien maar wel een enorm stuk ijs wat van de gletsjer was afgekomen, prachtig blauw van kleur. We waren op tijd terug om de bus voor de volgende dag naar El Calafate in Argentinie te regelen.